//

"Європейський огляд": Церква в Європі - загальна перспектива

У Біблії описується стародавня історія будівництва Вавилонської вежі. Люди, працюючи разом, були впевнені, що знаходяться на шляху до щастя, до досягнення неба. Вони не помітили, що щось іде не так, що хоч і працювали разом - будували один проти одного. В той час, коли думали стати як Бог, не помітили небезпеки перестати бути схожими навіть на людей. Вони втратили фундаментальний елемент, що характеризує людську особистість: здатність комунікації між собою, здатність взаєморозуміння і спільної діяльності для спільного добра.

 

Економічна криза вразила Європу. Її причини не є виключно європейськими чи економічними. Вони мають різне походження: криза банківської системи в США, динамічний розвиток Азії, наслідки все більшого безробіття серед молоді, брак відповідної освітньої системи суспільним і культурним потребам, труднощі в політиці передачі життя, демографічна криза в контексті все більшого напливу в Європу людей з інших континентів, громадські та культурні наслідки діяльності різних ідеологій і систем лобіювання, які концентруються на "особисті права" не думаючи про співтовариство, про майбутнє суспільства і т.д.

 

Сучасний розвиток є поліцентричним. Його головні герої і причини розвитку, як і недорозвинення є різнорідними. Глобалізація суспільства нас зближує, але не робить братами. Збільшується світове багатство, яке вважається глобальним, але зростають нерівності. Штучні ідеології дають спрощене бачення дійсності, в той час, як необхідно уважно аналізувати значення людських причин цих проблем. Систематичне збільшення нерівностей між суспільними групами в одній державі або серед людей різних країн не тільки знищує суспільні зв'язки, але викликає "ерозію" суспільного капіталу, цілого спектру довірливих стосунків, поваги до правил, необхідних кожному громадянському суспільству. Суспільне питання сьогодні стало питанням антропологічним. Штучне запліднення, дослідження над ембріонами, можливості клонування людей, а також численні можливості, які дають нові технології, створюють нові сценарії. Їх необхідно розглядати через призму етичного вибору, кроків до цивілізації життя або цивілізації смерті.

 

Ослаблена цивілізовано і культурно, збагачена людьми з інших континентів, культур і релігій, Європа робить кроки вирішальні для свого майбутнього. Вже в 1997 р., після зустрічі семи президентів європейських країн з Іваном Павлом II у Гнєзно, президент Німеччини Роман Герцог говорив: "зміни відбуваються швидко і навіть стає важко повірити, що через 25 років Європа залишиться окремим континентом, чи може стане лише доповненням американських ЗМІ або азіатської промисловості ". "Все залежить від того, чи зуміє Європа відшукати власну динаміку, яку протягом століть черпала з християнства", - сказав політик.

 

Бенедикт XVI зазначав: "в полікультурному світі, в якому ми всі живемо, видно, що якщо б європейська культура не мала трансцендентного і релігійного виміру, не була б в змозі встановлювати діалог з іншими культурами, так як всі мають трансцендентний і релігійний вимір, будучи вираженням людської природи. У цій ситуації завданням і місією Європи є побудова діалогу, з'єднання віри й сучасного раціонального світогляду в одне антропологічне бачення, яке створить повний образ людини і завдяки якому всі культури зможуть порозумітись ".

 

О. Анджей Капровскі, програмний директор Ватиканського радіо