//

Як релігійна громада відстоює свої права перед комерційною структурою?

Ось вже протягом 20 років римсько-католицька громада храму Успіння Пресвятої Богородиці намагається довести міській владі незаконність приватизації приміщень і будівель, розташованих по вул. Єкатерининська, 31/33 і 33/3, які належали католицькій громаді м. Одеси до 1919 р.

 

Згідно з архівними матеріалами в частині квартальної забудови, яка обмежена вулицями Жуковского і Буніна, окрім будівлі церкви, католицькому згромадженню належали ще три будівлі: дві будівлі магазинів і будівля католицької школи (вул. Буніна, 23 кут вул. Єкатерининської).

 

Сьогодні частина будівлі колишньої католицької школи знаходиться в державній власності ВР України і використовується державним підприємством "Одеський науково-дослідний інститут зв'язку". Одна частина приміщень здається в оренду, а інша використовується як житло. Дві будівлі колишніх магазинів Тарнаполя і Фіат на цей час знаходяться в приватній власності комерційних структур ТзОВ "Лавінія" і ПП "ОБМО " Модесса".

 

Останнім часом одеськими регіональними ЗМІ ситуація навколо одеського кафедрального собору висвічується тільки з однієї сторони. У репортажах багато емоцій і мало конкретики. Відображаючи "правдиву інформацію", таким чином, деякі ЗМІ хочуть запевнити одеситів в тому, що римсько-католицька громада храму Успіння Пресвятої Богородиці планує відібрати усе майно кварталу (Жуковского - Єкатерининська - Буніна - Рішельєвська), яким вона володіла на початку ХІХ ст.

 

Юрист ПП "ОБМО "Модеса" Віталій Паньков неодноразово стверджував, що римсько-католицька громада м. Одеси займається рейдерськими атаками щодо захоплення земельної ділянки розташованої біля собору.

 

Під час зустрічей, організованих міською владою, використовується дезінформація, отримана від керівництва ПП "ОБМО "Модеса" щодо питання отримання дозвільних документів на реконструкцію віконного отвору фасадної частини будівлі, - пам'ятника архітектури місцевого значення, з подальшим його використанням як двері.

 

Як стверджують представники римсько-католицької громади кафедрального собору Успіння Пресвятої Богородиці, їх позиція відносно цих питань грунтується на законодавстві і документах. Під час прес-конференції, проведеної представниками громади 13.03.2012 р., журналісти і усі присутні мали можливість ознайомитися з пред’явленими витягами із законодавства та документами.

 

Так, на підставі Постанови ВР УРСР "Про порядок введення в дію Закону України "Про свободу совісті і релігійні організації"" від 23.04.1991 р. Одеська обласна державна адміністрація була зобов'язана "забезпечити у відповідності із Законом України "Про свободу совісті і релігійні організації" повернення у власність або передачу у безоплатне користування Римсько-Католицькій громаді церковного майна".

 

Також згідно Розпорядження Президента України Л. Кравчука "Про повернення релігійним організаціям культового майна" від 22 червня в 1994 р. № 53/94-рн, місцевим органам державної виконавчої влади доручалося "забезпечити до 01.12.1997 р. передачу у безкоштовне користування або повернення безоплатно у власність релігійних організацій культових будівель і майна, які знаходяться в державній власності і використовуються не за призначенням".

 

Пізніше Президент України Л. Кучма видав Розпорядження "Про повернення релігійним організаціям культового майна" (№ 53 від 22 червня 1996 року), згідно якого, на виконання статті 17 Закону України "Про свободу совісті і релігійні організації", КМ України було доручено до 01 грудня 1997 року забезпечити передачу у безкоштовне користування або повернення безоплатно у власність релігійних організацій культових будівель і майна, які знаходяться в державній власності і використовуються не за призначенням. Після закінчення терміну дії прийнятих на президентському рівні нормативно правових документів, в травні 1998 року вийшло Розпорядження Кабінету Міністрів України "Відносно забезпечення поетапного повернення релігійним організаціям культових будівель, які не використовуються або використовуються не за призначенням" (№ 290).

 

Кабінет Міністрів України зробив наступний важливий крок у вирішенні цієї проблеми, прийнявши 14 лютого 2002 року Постанову "Про умови передачі культових будівель - видатних пам'яток архітектури релігійним організаціям". Він скасував Постанову Ради Міністрів Української РСР № 83 від 5 квітня 1991 року і встановив, що культові будівлі - видатні пам'ятки архітектури можуть передаватися в користування релігійним організаціям.

 

Крім того, у вирішенні проблеми недопущення приватизації культових будівель і майна важливе значення має наказ Фонду державного майна України № 602 від 20 травня 1996 року, яким заборонено включати культові і інші споруди, які належали релігійним організаціям, до статутних фондів акціонерних товариств, які знаходяться в процесі корпоратизації і приватизації. У випадку включення таких споруд до таких фондів приймаються заходи відносно їх виключення.

 

Зважаючи на вищевикладені обставини, громада римсько-католицького собору Успіння Пресвятої Богородиці впевнена в тому, що свідоцтво про право власності на приміщення, розташоване за адресою м. Одеса, вул. Єкатерининська, 31-33, видане Одеському будинку моделей "Модеса" виконавським комітетом Одеської міської ради народних депутатів № 2-860 від 05 березня 1998 року – незаконне.

 

Окремо з питань, пов'язаних з реконструкцією віконного отвору у будівлі ПП "ОБМО "Модеса", представниками громади були пред’явлені документи Управління охорони об'єктів культурної спадщини. У цьому листі Начальник управління М. Штербуль вказує, що в ході перевірки виконаних на будівлі робіт 18.01.2012 р. управлінням охорони культурної спадщини облдержадміністрації було встановлено наступне: на бічному (північному) фасаді будівлі - пам'ятника з віконного прорізу вбудовані двері, а на прилеглому газоні укладено тверде покриття для підходу до дверей. Порушуючи вимоги ст. 26 Закону України "Про охорону культурної спадщини" вищевказані роботи були виконані з відхиленням від погодженої проектної документації.

 

Існуючі розбіжності між власниками спірних будівель Одесько-Сімферопольська дієцезія РКЦ вважає за доцільне вирішувати виключно дипломатичним шляхом. У зв'язку з цим, громада звернулася за допомогою і за підтримкою до Одеського міського голови і Голови Одеської обласної державної адміністрації.

 

Представники релігійної громади кафедрального собору Успіння Пресвятої Богородиці і прихожани виражають вдячність губернаторові Одеської області і меру міста за особистий контроль над цим питанням, і сподіваються на його швидке вирішення цивілізованим шляхом.

 

Джерело: catholic-media.org