//

Що насправді відбулося в Асижі

Частина з радикально налаштованих некатолицьких християн висуває Католицькій Церкві  й папі Івану Павлу ІІ особисто звинувачення у синкретизмі, оправдовуючи це звинувачення міжрелігійними зустрічами в Асижі. Основне твердження цих звинувачень - це начебто спільна молитва представників різних релігій, разом у якій взяли участь і католики на чолі з блаженної пам’яті папою Іваном Павлом ІІ.


Чи насправді при цих зустрічах була спільна молитва?


Якщо звернемося до хроніки того часу, то мусимо виразно сказати, що ніякої спільної молитви представників різних релігій разом не було (1).   Твердження про спільну молитву, яка начебто мала місце в Асижі, щераз додатково спростував кардинал Вальтер Каспер, заявивши, що спільна зустріч увінчана спільною заявою про потребу миру і свободи віровизнання, підписана представниками світових релігій, зробила би багато добра, наголосивши при цьому, що представники світових релігій не моляться разом (2).  


Спільної молитви представників різних релігій не було. Не було і не могло бути. Адже для представників різних релігій така молитва є безсенсовою і недозволеною. Наприклад, мусульманин ніколи би не зміг молитися разом з християнином, оскільки для мусульман християнська доктрина про Пресвяту Тройцю є жахливою єрессю, через яку мусульмани вважають християн вже наперед засудженими (Коран 4,159). Молитва з християнами тому для мусульман є просто недопустимою формою богохульства, за яке можна отримати і смертну кару. З іншого боку, для юдаїстів спільна молитва з людьми, які не дотримуються законів обрядової чистоти так як їх приписує Тора, є абсолютно неможливою річчю. Тому не може навіть бути мови про спільну молитву принаймні представників трьох найбільших монотеїстичних релігій.


Твердження начебто про спільну молитву представників різних релігій розраховано в першу чергу на дискредитацію Католицької Церкви в очах непоінформованих людей і не має під собою практично жодного підґрунтя.


Також в промовах папи Івана Павла ІІ під час Асижських зустрічей чи деінде немає жодного натяку на будь-яку рівність інших релігій з християнством (3). 


Ті, хто твердить про синкретизм цих зустрічей чи синкретизм в Івана Павла ІІ, мали б привести конкретні цитати чи вчинки цього. Таких цитат чи вчинків, очевидно, що немає. Що більше, власне Іван Павло ІІ у своїх енцикліці «Redemptoris missio» вказує на те, що омани інших релігій представляють собою серйозну перепону для спасіння представників нехристиянських релігій (RM 55).  Більше того, власне з підтвердженням папи Івана Павла ІІ Конгрегація у справах віри, за підписом кардинала Йозефа Рацінґера, 06 серпня 2000 року проголосила декларацію «Dominus Iesus» (4) , яка наробила стільки шуму власне у ліберальних колах.


Насправді декларація «Dominus Iesus» не внесла нічого нового у науку Католицької Церкви, але пригадала католикам науку ІІ Ватиканського Собору. Доречно згадати, що більш як 2/3 цитат у цьому документі наведено власне з Документів ІІ Ватиканського Собору. Необхідно згадати, що нечистоплотні менеджери з євангелія, критикуючи і ІІ Ватиканський Собор і Католицьку Церкву за буцімто зраду Євангелії Христової часто покликаються на декларацію цього Собору «Nostra aetate», приписуючи їй начебто синкретичний характер. Але по-перше, ця декларація не вносить якусь нову науку в науку Церкви Христової, а лише розвиває науку св. Юстина Філософа і Мученика одного з перших апологетів християнства про «насінинки Лоґосу», які розкидані по цілому всесвіті і доступні поганам. По-друге, тлумачення цієї декларації може бути прийнятним і автентичним лише у світлі «важчих» документів, як, наприклад, догматична конституція цього ж таки ІІ Ватиканського Собору «Lumen gentium», яка чітко каже стосовно інших релігій, що вони є наслідком диявольського зваблення і заміни Божої істини неправдою (LG16). Тобто, хоча деякі молитви і деякі обряди інших релігій можуть розглядатися, як приготування до євангелії, оскільки вони можуть являти собою певний виховний середник, яким людське серце може приготовлятися, щоб відкритися на Божу дію. Їм не сміємо приписувати божественне походження чи будь-яку спасенну дієвість… Окрім цього, не сміємо не звертати увагу на той факт, що оскільки обряди інших релігій відкриті на забобони й інші омани, вони є перепоною до спасіння… І хоча представники інших релігій можуть прийняти божественну благодать, але також є істиною те, що, об’єктивно кажучи, вони знаходяться у стані тяжкої недостачі...» (DI 21 -22). А про рівність релігій, про яку говориться, декларація каже наступне: «Рівність, як передумова діалогу, відноситься лише до достоїнства особи, а не до доктринального змісту, а тим більше не до Ісуса – в Якому сам Бог стався людиною – в порівнянні до засновників інших релігій» (DI 22). Отож, як бачимо, тут немає навіть слідів синкретизму.


Тому, виходячи з цього, мусимо константувати, що католицьке віровчення не допускає спільної молитви з представниками інших релігій.


Папа Бенедикт ХVІ бажає продовжити традицію зустрічей в Асижі. Він, як близький співробітник блаженної пам’яті папи Івана Павла ІІ, який добре був обізнаний із задумами та планами, а також способом мислення папи Івана Павла ІІ, приймає ці зустрічі, як спільну спробу боротьби за мир, а не як спробу поєднати усі релігії. Про це свідчить і офіційна заява держсекретаря Ватикану його Високопреосвященства кардинал Тарчізіо Бертоне (5).


Отже, у міжрелігійних зустрічах в Асижі не йдеться про проголошення якоїсь міфічної єдності усіх релігій, ані про синкретизм. Це є зібрання представників світових релігій заради чисто світської цілі – боротьби за мир. Але також і пошук взаємної толеранції, яка би забезпечила толерантність з боку інших стосовно християнських меншин, які проживають у місцевостях, де більшість становлять визнавці інших релігій. Приписування Асижським зустрічам синкретичного, апостатичного характеру не є нічим іншим, як злобною, неправдивою пропагандою.

 

о. Орест-Дмитро Вільчинський


1 http://www.ffdi.hr/bnagy/files/molitvazamir.htm, http://www.ffdi.hr/bnagy/files/molitveni02.htm
http://catholicnews.org.ua/mir-ye-dukhovnim-zavdannyam-dlya-vsikh-religi...
http://www.ffdi.hr/bnagy/files/molitvazamir.htm, http://www.ffdi.hr/bnagy/files/molitveni02.htm
4 http://www.christusimperat.org/bibl/Dominus_Iesus.doc
5 http://catholicnews.org.ua/lideri-miru#point