П В С Ч П С Н
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 

Важкі питання. Звідки походить верховенство Папи?

ПИТАННЯ: Навіщо потрібен Римський Папа? Звідки походить його верховенство?

 

ВІДПОВІДЬ: Перше, про що хотілося б сказати, коротко розмірковуючи на цю багатогранну тему: безсумнівно, святий апостол Петро відігравав верховну роль серед апостолів у стародавній Церкві. При перераховуванні апостолів він часто називається першим і завжди бере ініціативу, як, наприклад, проповідуючи в день П'ятидесятниці або під час риболовлі після Воскресіння нашого Господа.


Навернений Павло спочатку йде до Петра: «Потім, через три роки, ходив я в Єрусалим побачитися з Петром і пробув у нього днів п'ятнадцять», – оповідає апостол Павло (Гал. 1, 18).


У Євангеліях неодноразово наголошується на особливій ролі апостола Петра. Євангеліє від Луки наводить такі слова Ісуса: «Симоне, Симоне, ось сатана просив, щоб сіяти вас як пшеницю, але я молився за тебе, щоб не зменшилась віра твоя, і ти колись, навернувшись, утверди братів твоїх» (Лк. 22, 31-32). Тут Господь нагадує, що наша віра правильна, якщо вона узгоджується з вірою Петра. Таким чином, його віра, виражена в його учительстві, – це правило для нашої віри. У цьому євангельському тексті побічно згадується про безпомилковість Папи у визначенні віри і моралі.


Святий Іван також посилається на першість святого Петра: «Як же обідали, каже Ісус Симонові Петрові: “Симоне, сину Йонин, чи ти любиш Мене більше, ніж вони?”. Петро каже Йому: “Так, Господи! Ти знаєш, що я люблю Тебе”. Ісус каже йому: “Паси ягнята Мої”. І говорить йому Він удруге: “Симоне Йонин, чи ти любиш Мене?”. Петро каже Йому: “Так, Господи! Ти знаєш, що я люблю Тебе”. Ісус каже йому: “Паси вівці Мої”.


Каже йому втретє: “Симоне Йонин, чи ти любиш Мене?”. Засмутився Петро, що втретє запитав його: “Чи любиш мене?” і сказав Йому: “Господи, Ти все знаєш; Ти знаєш, що я люблю Тебе”. Ісус каже йому: “Паси вівці Мої”» (Ів. 21, 15-17).


Крім Євангелій, про першість Петра свідчить також Передання першої християнської громади – невід'ємна частина єдиної скарбниці Божественного одкровення, що містить не тільки Святе Письмо, а й Передання: Передання – запорука вірного розуміння Письма, ланцюг, що з'єднує нашу віру з вірою апостольською. Саме Передання гарантує спадкоємність віри апостолів, які своїми вухами чули вчення Ісуса.


Передання свідчить про те, що в 90-ті роки першого століття, в той час, як в Ефесі ще жив святий Іван, в Коринті розпалюються заворушення серед віруючих. Замість того, щоб звернутися до апостола Івана, який перебував в Ефесі, на іншому узбережжі Егейського моря християни Коринту йдуть безпосередньо до третього наступника Петра – тобто Папи Климента, – який втручається, відповідно до свого авторитету.


Потрібно зауважити, що святий Петро до того, як прибув до Риму, перебував в Антіохії. Однак єпископ, що зійшов на престол Антіохії після від'їзду Петра, не прийняв повноважень Петра. Він був одним з багатьох єпископів. Своє верховне служіння апостол Петро продовжив у Римі. Коли він помер у цьому місті, його наступника визнали володарем Ключів Царства Небесного.


Наведемо тут міркування на цю тему кардинала Джузеппе Сірі з трактату «Церква»: «Безсумнівно, що з усіх апостолів Петра набагато пережив Іван. Таким чином, він, безумовно, є свідком спадкоємності. У своєму Євангелії він наводить текст підтвердження першості Петра (Ів. 21, 15), а також пророцтво про мучеництво Петра (Ів. 21, 18). Він повинен був знати про виконання цього пророцтва і не міг не цікавитися питанням про наступність.


Для нас вкрай цікаво довідатися, що думав про це він, старовинний і близький друг Христа. Ми зустрічаємо його в християнській громаді Ефеса, яку можна досліджувати в особі її видатних представників першого і другого століть. Перший – Полікарп, сучасник, учень і наступник Івана з «Ефеської школи». Від нього ми довідуємося, що в епоху першої пасхальної контроверсії (суперечки про дату святкування Великодня), незважаючи на дуже похилий вік, він з труднощами вирушив з Азії до Риму, щоби випросити в єпископа Риму, як предстоятеля свого і всіх залучених єпископів, більшої свободи. Цей візит, пов'язаний з особистим авторитетом і визнанням (Римського єпископа), справді вражає. Іриней буде говорити про це ще сорок років по тому в листі до Папи Віктора».


Іриней також стане авторитетним свідком першості Римського єпископа. Будучи єпископом Ліона, сам він походив з Азії і був учнем Полікарпа. Іриней був добре обізнаний про думки апостола Івана і про практику, яка встановилася на Заході та Сході. У трактаті «Проти єресей», посилаючись на справжню апостольську традицію, він вказує на критерій у безперервній низці єпископів – наступників апостолів. Іриней стверджує, що цю наступність можна довести за списками єпископів різних Церков. Але він обмежується лише одним списком – Римської Церкви. Адже Іриней знає, що достатньо тільки цієї єпархії, щоб довести і гарантувати істину Католицької Церкви.


Аргументуючи свої міркування, Іриней пише, що Церква Риму – «найбільша і найдавніша», і «з цією Церквою, через її переважаючу важливість, узгоджується всяка церква, тобто всюди віруючі, оскільки в ній апостольське передання завжди зберігалося віруючими всюди» (3, 3, 2).


Першість Риму наголошує особливо смиренний вчинок Полікарпа: він виходить за межі будь-якої теорії, засвідчуючи про його ставлення до Римського єпископа. Разом з Іринеєм він висловлює думку Іванової школи, тобто апостольського середовища: там чудово знали і вірно вчили про те, кому було залишено першість серед єпископів.


Усі свідчення древньохристиянської літератури вказують на найтісніші зв'язки між різними Церквами. Тому жодне питання вселенського, фундаментального характеру не було інтересом тільки якоїсь однієї сторони, отримуючи від іншої байдужість і ворожість.


Кард Сірі пише: «Цілком виправдана цікавість спонукає вивчити думку найбільш древньої національної християнської громади – Антіохійської. Це була громада святого апостола Петра і центр сяйва всієї апостольської діяльності. Тут у нас є приклад єпископа Ігнатія, майже сучасника Христа, товариша і наступника Петра. У той час, як його везли під арештом до Риму, він пише, серед інших, зворушливий лист до Церкви Вічного міста, щоби відмовити впливових християн цієї Церкви від ідеї звільнити його, позбавляючи від такого бажаного мучеництва. Порівняння елементів форми (звернення, похвали, апострофи) між цими листами та іншими, адресованими Церквам Азії, має велике значення. Щодо останніх Ігнатій відчуває почуття братерства, а щодо цієї Церкви (Римської) поводиться як той, що почитає монарха. Ось, наприклад, напис з послання до магнесійців: «Ігнатій, або Теофор – Церкви Магнесії на Меандрі, благословенної благодаттю Бога-Отця у Христі Ісусі, Спасителі нашому, в якому вітаю Церкву оцю, бажаючи в Бозі-Отці й у Христі Ісусі великої кількості спасінь». А ось звернення в листі до Римлян: «Ігнатій Богоносець – Церкві, помилуваній величчю Всевишнього Отця і єдиного Сина Його Ісуса Христа, возлюбленій і просвіченій з волі Того, Якому вгодне все, що вчинилося по любові Ісуса Христа, Бога нашого, – Церкві, головуючій у столиці області римській, богодостойній, достославній, достоблаженній, достохвальній, достовожделенній, чистій і такій, що першенствує в любові, Христоіменній, Отцеіменній, яку і вітаю в ім'я Ісуса Христа Сина Отця; до тих, які за тілом і духом з'єднані між собою у всякій заповіді Його, нероздільно отримали повноту Божої благодаті, чистим від усякого чужого кольору, бажає надмірно радіти в Ісусі Христі, Богові нашім».
Немає сумнівів: для цієї людини Римська Церква перевершує всі інші Церкви. Причина переваги – не в тому, що це столиця римлян (яких він навіть не називає) і не якісь особливі заслуги римлян (про які навіть не згадує), але у величі Бога, яка в ній відбивається, в Божественному імені, яким вона наділена. Це дар, особливе обдарування, прерогатива, і старий єпископ, муж апостольський, знає, що він походить від Бога. Отже, що ж це за перевага, що спонукає його висловлюватися настільки пишномовно, якщо для цього немає вагомих підстав? Ось вони: Римська Церква головує, першенствує в любові».


Вираз «першість у любові», можливо, недостатньо відображає зміст, укладений в ці слова Ігнатієм. Згідно зі святим Ігнатієм, Римська Церква є προκαθημένη τής άγάπης. Слово άγάπη – перекладне як «любов» – в інших місцях своїх послань Ігнатій вживає в значенні громади, церковної єдності.

 

 

За матеріалами: ru.radiovaticana.va

 


На питання читачів відповідає російська служба Радіо Ватикан - rus@vatiradio.va, поштова адреса для запитань -  – Російська служба Радіо Ватикану, 00120 Ватикан.

 

Читайте також:

Важкі питання. Чому ставлення Церкви до смертної кари є суперечливим?

Важкі питання. Яка позиція Католицької Церкви щодо внутрішньоматкової спіралі?
Важкі питання. Чи можливе розлучення після зради?
Важкі питання. Чи можливе в Католицькій Церкві розлучення через жорстоке поводження чоловіка з сім'єю?
Важкі питання. Кому дається ангел-хоронитель – тільки охрещеним чи всім людям?
Важкі питання. Чи допустимі шлюб і народження дітей при наявності важких генетичних захворювань?
Важкі питання. Чи відлучаються від Церкви, ті, хто користується протизаплідними пігулками?
Важкі питання. Чому дані НАСА не підтверджують дату смерті Ісуса Христа?
Важкі питання. Кого стосується припис щорічної сповіді?
Важкі питання: У чому полягає непогрішність Папи?
Важкі питання. Як Церква могла прославити Жанну Д'Арк? Адже вона закликала вбивати англійців
Важкі питання. Чи можна назвати морально припустимим штучне запліднення, при якому не гинуть ембріони?
Важкі питання. Про підслуховування сповіді
Важкі питання. Кого буде більше – спасенних чи засуджених?
Важкі питання. Як Церква ставиться до шлюбу між віруючими і невіруючими?
Важкі питання. Як християнин повинен ставитися до астрології, до гороскопів?
Важкі питання. Чи будуть відкриті нам всі гріхи людей в Судний день?
Важкі питання. Чи можна християнинові займатися йогою? Чи допомагає вона в християнській медитації?
Важкі питання. Чи може католик обмежитися боротьбою проти нелегальних абортів, за замовчуванням погоджуючись з існуючим законодавством?
Важкі питання. Що поганого в усиновленні дітей одностатевими парами?
Важкі питання. Як Церква ставиться до вакцинації і до знеболювання наркотичними препаратами?
Важкі питання. Як Церква ставиться до великої різниці у віці наречених?
Важкі питання. Чи страждає Бог через вічну загибель Своїх створінь?
Важкі питання. Чи потрібно сприймати повчання священика після сповіді як слова Самого Христа?
Важкі питання. Чи може називатися "сином Божим" людина, що відмовляється від Хрещення?
Важкі питання. Чи не є Хрещення немовлят насиллям над особистістю?
Важкі питання. Чи можна приймати Причастя щодня?

Важкі питання. Чи є нехристиянська віра даром Божим?
Важкі питання. Що відбувається під час Хрещення?
Важкі запитання: Чи є гріхом користуватися неліцензійним програмним забезпеченням?
Важкі питання. Яке відношення до апостольської традиції має догма про взяття Діви Марії на Небо?
Важкі питання. Чому католики вшановують святих і їх мощі?
Важкі питання. Чи може Католицька Церква в майбутньому дозволити висвячування жінок?
Важкі питання. Як розуміти слова апостола Павла "Немає влади не від Бога"?
Важкі питання. Чи можуть чоловік і жінка, розписані тільки в РАГСі, приступати до Сповіді та Причастя?
Важкі питання. Чи залежать від Божественного Провидіння такі дрібниці, як корки на дорогах, зустрічі та запізнення?
Важкі питання. Де у ембріона душа і чи можна його вважати людиною?
Важкі питання. Що таке первородний гріх?
Важкі питання. Чи гріх займатися радіестезією?
Важкі питання. Чи має реінкарнація відношення до походження людей?
Важкі питання. Чи існують особливі випадки, в яких допустиме використання презерватива для католиків?
Важкі питання. Як слід розуміти заклик Бога до воєн і знищення цілих народів у Старому Завіті?
Важкі питання. Що означають слова Ісуса "ви боги"?
Що робити фармацевту-католику, якого змушують продавати протизаплідні засоби?
Важкі питання. Чи можна християнинові дотримуватися кашрут?
Важкі питання. Як відрізнити одкровення Бога від диявольських навіювань?
Важкі питання. Чи можуть помисли бути таким же гріхом, як і дії?
Важкі питання.Чим психотерапевт відрізняється від духівника?
Важкі питання.Чи потрібно прощати тих, хто не просить прощення?
Важкі питання. Як вибирали Римських Пап після святого Петра?
Важкі питання. На якому камені збудована Церква – на Петрі чи на Ісусі Христі?
Важкі питання. Хто такий Антихрист?
Важкі питання. Чи є гріхом для католика перейти у православ'я?
Важкі питання. Навіщо сповідувати гріхи священикові?
Важкі питання. Чи можна молитися за перемогу улюбленої збірної на Чемпіонаті з футболу?
Важкі питання. Чи не відходять католики від Святого Письма в питанні підпорядкованості жінки чоловікові?
Важкі питання. Що сказати людині, яка думає про самогубство?
Важкі питання. Які обов'язки накладає Таїнство Шлюбу, і чи може їх невиконання стати виправданням для розлучення?
Важкі питання. Чому Церква скасувала заборону відспівувати самогубців?
Важкі питання. Чи може гомосексуаліст стати священиком?
Важкі питання. Чи є гріхом ходити на дискотеку?
Важкі питання. Чи є гріхом не перехреститися перед вживанням їжі?
Важкі питання. Чи суперечить християнству психоаналіз Фрейда?
Важкі питання. Два питання від мусульманина
Важкі питання. Чи може диявол вселитися одночасно в кількох людей?
Важкі питання. Багатство і розкіш Церкви
Важкі питання. Католицтво і англіканство
Важкі питання. Що відбувається, якщо мученик в момент смерті не перебуває в стані благодаті?
Важкі питання. Що відбувається з душею при трансплантації органів? Як позбутися сторонніх думок під час молитви?
Важкі запитання. Чи можна контактувати з померлими родичами?
Важкі питання. Хто встановлює день нашої смерті?
Важкі питання. Чи можна християнинові займатися карате?
Важкі питання. Яка різниця між святими і блаженними, між Отцями Церкви і Вчителями Церкви?
Важкі питання. Чи можна молитися за тварин?
Важкі питання.В яких джерелах йдеться про мучеництво апостола Петра в Римі?
Важкі питання. Чому важко потрапити відразу в Рай?
Важкі питання. Чи буде наше тіло у воскресінні таким же, як зараз?
Важкі питання. Чи всі помруть, коли прийде останній день?
Важкі питання. Чи можна причащатися без попередньої Сповіді?
Важкі питання. Чи можна сповідатися у різних священиків?
Важкі питання. Як перемогти страх "поганої Сповіді"?
Важкі питання. Якщо Бог знає все, то навіщо Він створює людей, які підуть в пекло?
Важкі питання. Чому Церква за аборт відлучає, а за вбивство - ні?
Важкі питання. Про реінкарнацію
Важкі питання. Чи гріх жити разом до шлюбу, дотримуючись цнотливості?
Важкі питання. Чи правда, що Адам прожив 930 років?
Важкі питання. Що значить - хула на Святого Духа не проститься?
Важкі питання. Що означає відлучення від Церкви?
Важкі питання. Вона - католичка, він – розлучений православний. Чи можливий шлюб?
Важкі питання.Чи бачить диявол наші думки?
Важкі питання. Від кого походять люди?
Важкі питання. Протестанти і апостольське спадкоємство
Важкі питання. Як Бог може бути єдиним і в той же час Трійцею?
Важкі питання.Чи нормально для християнина боятися смерті?
Важкі питання. Чому не можуть приступати до Причастя розлучені, котрі вступили в новий шлюб?
Важкі питання. Чи правда, що Бог любить мене?
Важкі запитання: Звідки взялася дружина у сина Адама і Єви?
Важкі питання: Як прийняти Таїнство Хрещення у дорослому віці?
Важкі питання: Чи правда, що євреї досі очікують прихід Месії?