//

В Апостольській Пенітенціарії проходить семінар для сповідників

У Римі, в штаб-квартирі Апостольської Пенітенціарії почався традиційний щорічний семінар з питань сповіді, призначений для молодих священиків. Подібний захід проводиться  вже вдвадцяте. Цього разу в центрі уваги організаторів курсу опинився так званий forum internium або «простір», пов'язаний з совістю каяльника. Ці питання можуть виходити за межі чисто сакраментальної сфери.


Нагадаємо, що Апостольська Пенітенціарія є, разом з Трибуналом Римської Роти і Трибуналом Апостольської Сигнатури, одним з трьох трибуналів Римської Курії, але, на відміну від двох інших, має в своєму розпорядженні не судову, а адміністративну владу.

 

Як пояснив теолог цього Ватиканського дикастерію, словацький єзуїт Ян Дьячок, Апостольська Пенітенціарія – це орган вселенської юрисдикції, підлеглий особисто Папі, і який вирішує питання, пов'язані з внутрішньою підсудністю. Це – «дикастерій благодаті і милосердя», який вершить «правосуддя благодаті». «Внутрішня підсудність» охоплює комплекс питань, дій і наслідків, що виникають з внутрішніх актів совісті вірних. Ці акти можуть стати явними лише за допомогою їх добровільного виявлення.


Апостольська Пенітенціарія досліджує і виносить ухвали з «казусів совісті», що поступають на її адресу зі всіх куточків земної кулі. Поняття «Казусів совісті» охоплює щонайширший спектр дій, ситуацій, проблем, які важко і перерахувати. Одним словом, «казуси совісті» – це важкі ситуації, в яких деколи опиняються вірні і які вимагають свого вирішення з боку Церкви в особі її спеціального органу, яким і є Апостольська Пенітенціарія.


Крім того, цей трибунал може знімати відлучення від Церкви Latae sententiae, що резервуються за Святим Престолом, надавати різні диспенсації, особливо пов'язані з прийняттям Таїнств, змінювати або відміняти зобов'язання, що виникають з прийнятих обітниць, видавати індульгенції і управляти ними.

 

Таким чином Апостольська Пенітенціарія займається широким колом проблем, починаючи від канонічних перешкод з прийняття таїнств Шлюбу і Священства (і пов'язаними з цими таїнствами «нерегулярностями») і відлучень, пов'язаних, наприклад, з вчиненим абортом, і закінчуючи суто індивідуальними питаннями, такими як особисті обітниці або гріховні залежності. Зі всіх цих питань вірні можуть звертатися безпосередньо в згаданий трибунал, хоча, звичайно, краще спочатку поговорити про це зі своїм настоятелем або єпископом. Саме підвищенню рівня компетенції пастирів служать, організовані Апостольською Пенітенціарією, семінари.


Як пояснив керівник трибуналу єпископ Джанфранко Джіротті, нині Церкві все частіше доводиться мати справу з новим виглядом гріхів і аморальних або, щонайменше, сумнівних вчинків, відносно яких вірні ставлять питання і відносно яких необхідно пробуджувати етичне чуття вірних. Мова може йти, наприклад, про «зачаття в пробірці», медичні експерименти або інші практики, що ставлять під сумнів природний або соціальний порядок. Тим часом, Таїнство Сповіді сприймається деколи, причому як сповідником, так і каяльником, як щось рутинне і формальне. Апостольська ж Пенітенціарія прагне до того, щоб Таїнство Сповіді стало в руках священиків ефективним інструментом виховання совісті.

 

Джерело: sibcatholic.ru