//

У Дрогобичі богослови та історики розповіли про різні сторони життя й дільності Патріарха Йосифа Сліпого

4 червня, увечері, у муздрамтеатрі м.Дрогобича відбулась святкова академія з нагоди 120-ліття від дня народження Патріарха Йосифа Сліпого. Святковий захід розпочався привітальним словом владики Ярослава (Приріза), Єпископа Самбірсько-Дрогобицького.

 

"Патріарх Йосиф через свої численні богословсько-наукові праці дає нам зрозуміти, що знання, володіння ними, освіта – це один з талантів, який дав кожному Бог при народженні", – зазначив єпископ, розкриваючи діяльність Блаженнішого Йосифа (Сліпого) у царині богослов'я. Беручи за приклад постать Патріарха, архиєрей наголосив, що через Своє Божественне Писання Господь закликає кожну людину пізнавати Його через молитву, участь у Святих Таїнствах та читання духовної літератури.

 

Важливим елементом діяльності Патріарха, на думку владики Ярослава, була його душпастирська праця: "Його служіння в нелюдських умовах для людей – це вираз дії Божої благодаті в людській немочі і приклад людської відкритості на неї, довіри Богові усюди й завжди". Єпископ також наголосив, що страждання Блаженнішого Йосифа за свій народ стало важливою формою його душпастирства.

 

Останній етап діяльності Патріарха, як зауважив єпископ, ознаменований стараннями Йосифа (Сліпого) у справі єдності Церкви та народу. "Патріарх Йосиф зробив багато для того, щоб кожен член Церкви думав не тільки про себе і про власні потреби, але й про інших, та намагався у щоденному житті реалізовувати єдність", – сказав у підсумку владика Ярослав (Див. повний текст слова єпископа).

 

Директор Інстиуту історії Церкви УКУ – о. Андрій Михалейко – ознайомив присутніх з історичними штрихами життєвого шляху Патріарха Йосифа. Промовець подав оцінку постаті Блаженнішого як науковця, в'язня-ісповідника та патріарха. "Цікаву рису портрета Сліпого як науковця в період заслання розкриває його багатотомна «Історія Вселенської Церкви в Україні», написана ним в 1953-1958 рр., коли він перебував на засланні в будинку інвалідів в селі Кузьминка недалеко від м. Маклаково (Красноярський край)", – зазначив о. Андрій. Цю працю Митрополит Йосиф писав за дорученням радянських високопосадовців, які в його особі бачили того, хто міг би відіграти роль посередника у контактах між Ватиканом та СРСР. "Призначена слідчими органами комісія «експертів», перевірила її зміст та виклала на 44-х сторінках виявлені наукові, політично-ідеологічні «хиби» та викрила їх пропагандистський характер: Сліпий виявився прихильником «агресивного католицизму», інфікованим націоналістичними ідеями Михайла Грушевського, виступав за ліквідацію радянської влади та пропагував антидержавні ідеї", - зазначив у підсумку директор Інстиуту історії Церкви УКУ.

 

Про дві юнацькі мрії Патріарха Йосифа – стати науковцем або ж посвятитись на служіння Богові – розповів Олег Турій, проректор Українського католицького університету. У юнацькі роки під час особистої зустрічі Митрополит Андрей (Шептицький) заохотив студента Йосиф Сліпого стати священиком. Тим не менше згодом Митрополит благословив талановитого молодого священика на вищі студії закордоном, де згодом Сліпий захистив ступінь доктора богослов'я та філософії. "Символом двох життєвих устремлінь Патріарха Йосифа (Сліпого) – душпастиря та науковця – стали храм Святої Софії та Український католицький університет св. Климента, над спорудженням яких він трудився у м.Римі", – зазначив Олег Турій. У підсумку науковець наголосив, що приклад постаті Патріарха Йосифа засвідчує: "Людині слід йти за голосом свого покликання та бути вірним йому, і на цьому шляху її завжди підтримуватиме Бог".

 

Ректор Дрогобицької духовної семінарії – о. Мирон Бендик – висвітлив еклезіологічний зміст «Завіщання» Блаженнішого Йосифа. Промовець зазначив, що Патріарх особливу увагу в своєму духовному заповіті присвятив питанню патріаршого статусу Церкви: "Йосиф Сліпий натхненно говорить про чудові перспективи зростання Христової Церкви в Україні, бачачи їх у єдиному патріархаті Києво-Галицькому і всієї Руси". Ректор семінарії додав, що автор «Завіщання» був переконаний, що дерево Церкви давно вже доросло до цього "єдиного патріархату".

 

Після завершення доповідей науковців перед присутніми з репертуаром духовних творів виступив хор Дрогобицької духовної семінарії - "Оранта", Дрогобицький муніципальний хор "Боян", молодіжний церковний хор "Відлуння", а також ряд інших творчих колективів.

 

о. Олег Чупа,
прес-секретар Самбірсько-Дрогобицької єпархії

 

Слово з нагоди 120-ї річниці з дня народження Патріарха Йосифа Сліпого

 

Слава Ісусу Христу!
Всесвітліші та всечесніші отці,
Дорогі у Христі брати і сестри.

Ушанування пам’яті, зокрема ювілейних дат великих постатей і діячів нашої Церкви та народу не є лише одноденною згадкою про їхнє життя і труди у форматі молитовних панахид і мистецьких заходів. Це передусім наша духовна зустріч із цією непересічною постаттю, під час якої можливий позачасовий діалог з нею через молитву, пізнання її життєвих кроків і діяльності, місця і значення в історії, ознайомлення із її творчою спадщиною, обмін досвідом.

 

Цьогорічне ювілейне святкування 120-річчя з дня народження ісповідника віри Патріарха Йосифа (Сліпого) є нагодою задуматися над тим, що сьогодні, тут і тепер промовляє до кожного з нас, церковних християн та українців, незалежно від того, чи ми перебуваємо в географічних межах своєї держави, чи далеко поза нею, той, хто своїм духовним та національним життям продовжує благословляючи усіх спраглих Церкви й українства. Адже саме він духоносністю своїх поглядів щодо майбутнього на кілька десятиліть випередив свою епоху, стаючи цінним, життєво необхідним та актуальним у нашому сьогоденні. З нагоди святкування року Патріарха Йосифа (Сліпого) хотілося б звернути увагу на три моменти його життя – служінні науці, душпастирство та працю на користь єдності.

 

Патріарх Йосиф як науковець, пастир та служитель єдності Церкви та народу

 

Як Богом обдарована людина і здібний до наукової праці Блаженніший Йосиф був служителем у храмі науки. Він – один з дуже небагатьох українських богословів, яких автори цитують у своїх творах. Своїм великим завданням він вважав не лише працювати науково самому, але й виховати людей, які б любили науку і науково працювали. Велику частину свого життя він посвятив тому, щоби готувати майбутніх богословів й спеціалістів в інших ділянках церковних наук. Перша половина його життя присвячена, власне, цій праці, як ректора семінарії, ректора академії, вихователя багатьох поколінь священиків. Коли після багатолітніх тюрем і заслання Патріарх Йосиф приїхав до Риму, то й там продовжив втілювати цю свою мрію, заснувавши Український Католицький Університет. Патріарх через свої численні богословсько-наукові праці дає нам зрозуміти, що знання, володіння ними, освіта – один з талантів, який дав кожному Бог при народженні. Господь закликає кожну людину через Своє Божественне Писання, життя і діяльність Його Церкви бути освіченим щодо Нього: пізнавати Невидимого через молитву, участь у Святих Таїнствах, читанні духовної літератури. Тому цілком природно звучать його слова:

 

«Полюбіть науку, плекайте і збагачуйте її своєю працею та своїм знанням, будьте її служителями! Споруджуйте храми науки, вогнища духовної сили Церкви та Народу, пам’ятаючи, що немислиме повне життя Церкви і Народу без рідної науки. Наука – це їхнє дихання життя!»

 

Свої ініціативи щодо духовного оздоровлення української нації патріарх Йосиф тісно поєднував з наукою:

 

«З усіх сил намагався я шукати виходу з цього майже безвихідного становища, щоб підняти Церкву і Нарід з руїни, щоб їх відродити. Треба було знову починати працю відродження в самому корені, від самих основ. А основи я бачив в науці, молитві, праці і християнському праведному житті».

 

Прислухаючись до цих заповітних слів Блаженнішого Йосифа і розширюючи свій кругозір, шукаючи мети і сенсу усього в світі, зможемо відчувати Бога у собі й навколишньому творінні, стаючи, згідно з висловлюваннями Святих Отців Церкви, богословами – носіями глибокої істини про Творця, нас та навколишній світ. А в царині історичної, політико-економічної та суспільної науки зможемо нарешті ствердно й одноголосно обґрунтовувати свою українську споконвічність як нації та народу перед масовими замовчуваннями, перекрученнями і переслідуваннями ворогом правди. Саме тому для нас, християн і громадян власної держави важливими є мудрість та дієва освіченість якнайширшого кола українців.

 

Другим важливим елементом життя великого Патріарха, на який я б хотів звернути увагу, є його душпастирська праця. На перший погляд це може звучати дивно, бо він до 1944 року, коли став митрополитом, займався майже виключно науковою працею. Згодом, здавалося б, знову не було нагоди для душпастирювання, адже діючим митрополитом він був всього 5 місяців (від 1 листопада 1944 року до 11 квітня 1945), а потім його заарештовують. Проте 18 років тюрем і заслань – це теж час його душпастирської праці. Коли Патріарх Йосиф був немічним, ув’язненим і, здавалося б, знедоленим, тоді духовне життя та вкраїнська любовно-синівська свідомість разом із фізичними обмеженнями на багаторічних засланнях гуртували й надихали його вірних, трощили кордонні мури і сягали членів його Церкви, де б вони не проживали. Його служіння в нелюдських умовах для людей – вираз дії Божої благодаті в людській немочі і приклад людської відкритості на неї, довіри Богові усюди й завжди. Він терпів за свій народ, а це також важлива форма душпастирства. Його терпіння і терпіння багатьох інших – це великий духовний скарб, завдяки якому наша Церква пережила переслідування і завдяки якому ми, відродження, сьогодні можемо планувати шляхи подальшого розвитку.

 

З огляду на це кожна українська родина як молитовний, творчий і пам’ятний спогад про Блаженнішого Йосифа сьогодні має повісити в своєму духовному домі ікону - ікону ідеалу праведності перед Богом і перед людьми, навченого від Бога батьківства, вимоленої життєвої мудрості, божественної смиренності і далекоглядності, до яких має стреміти кожен. Можемо також навчитись від великого Патріарха витривалості в життєвих випробуваннях, де кожна людина –  Божі образ і подоба, а не заручник обставин.

 

Третій елемент, про який хочу згадати, це діяльність Патріарха Йосифа (Сліпого), коли він повернувся після заслання у 1963 році і аж до смерті у 1984 році. Тоді він дуже багато часу і зусиль присвятив на служіння єдності, єдності Церкви та народу. Наш народ і Греко-Католицька Церква тоді не в змозі були вільно розвиватися на своїх рідних землях, а були присутніми в різних країнах по цілому світі. Патріарх Йосиф зробив багато для того, щоб кожен член Церкви думав не тільки про себе і про власні потреби, але й про інших, та намагався у щоденному житті реалізовувати єдність. А це дуже важливо для збереження духовних вартостей, віри, для справжнього служіння Богові і ближнім.

 

Цей Божий слуга вказував на визначальну роль Церкви не тільки для духовного і національного відродження в Україні, а й для збереження української ідентичності в глобальному масштабі. А дієвою силою Церкви і її гілок в Україні мала бути

 

«… любов до Христа, любов до Святої Церкви, що є Його Таємничим Тілом, любов до рідної Української Церкви, повноцінною частиною вселенської християнської Родини, любов до рідного Українського народу, з його духовними та матеріяльними скарбами вселюдського значення…».

 

За таких умов буде можлива міжцерковна та національна єдність. Тому заклики Патріарха до єдності і старання про її здобуття – дуже важливий дороговказ для кожного небайдужого, сповненого Божого життя християнина та повноцінного члена Церкви.

 

Закінчення

 

Сьогодні молитовно дякуймо Богові, що в бурі й штормах наших життєвих пошуків справедливості, національної і суспільної стабільності, повноцінного і правильного зросту й виховання молодих поколінь українців Господь дарував нам подивугідну, умиротворюючу пристань – життя і спадщину патріарха Йосифа (Сліпого). Патріарх близький до кожного з нас. Він справді є живим втіленням долі, потреб і старань  Української Церкви та нашого народу. Три аспекти його життя – це матерія для застанови, щоб кожен і з нас міг подумати, що він і як він може послужити своєму народові і своїй Церкві.

 

Гаряче заохочую вірних нашої Церкви молитися за прославу слуги Божого Йосифа (Сліпого). Просімо у всерозуміючого Бога про інших подібних лідерів для Церкви і народу, які би своїми життям та працею наново благодатно освятили нашу душу, сім’ю, родину і народ.