Святі
Цей день в історії
мучч. Терентій і
Помплій
св. Юрій Переможць;
св. Адальберт Славнікович, еп. і муч.
Папа Климентій ХІ заснував Папську Теологічну Академію 1718 р.Б.
Навіщо монах стає астрономом? На це питання на шпальтах ватиканської газети «L’Osservatore Romano» пробує відповісти брат Гай Консольмано ТІ.
Він входить до складу групи єзуїтів, що працюють у Ватиканській астрономічній обсерваторії в Кастель-Гандольфо під Римом і в Таксоні, США. Американський монах зазначає, що їх спільнота не займається нічим, що могло б принести будь-який безпосередній прибуток чи владу, окрім знань, тобто кращого пізнання таємниць Всесвіту. А це створює можливість для зустрічі науки і релігії.
Брат Консольмано зазначає, що ця сфера зазвичай описується в категоріях «нескінченної війни» чи конкуренції двох сил, які керуються цілком різними правами. Водночас таке ставлення до цієї справи оминає один дуже важливий аспект. «Наука і релігія без сумніву зустрічаються принаймні в одному пункті: в людській істоті, якою є науковець, – зазначає він. – Його мотивація і основне прагнення, що надихають його посвятити себе справі науки мають більш чи менш релігійний характер, а його релігійні припущення на тему всесвіту є основою наукового дослідження».
Звідки ж беруться розбіжності серед науковців стосовно існування Бога-творця? Ватиканський астроном звертаю увагу на те, що атеїзм також має свого бога, котрого власне відкидає. Він, ймовірно, значно відрізняється від Бога, якого знаємо і приймаємо ми, християни. Наша віра не є сліпа, а створює особисті відносини, стосунки. «У цьому сенсі віруючий не відрізняється від науковця, котрий споглядає, а потім намагається вияснити те, що зауважив,– пише американський єзуїт. – Відкидаючи надприродне втручання у всесвіті, наука відкидає бога хаосу, відсутності основ, який діє капризно і беззмістовно. Але це відкидає і християнин. Навіть якщо Бог Книги Завіту створює своїм «нехай станеться», то не робить цього випадково, а логічно».
Брат Консольмано в цьому місці звертає увагу на те, що переважна частина науковців не є атеїстами у вузькому значенні цього слова. Відсоток науковців, які є релігійно практикуючими, не відхиляється від середньо статистичного. Також астрономи, що не належать до жодної організованої релігійної спільноти, часто є теїстами або хоча б агностиками. Вони мають певне відчуття Бога, хоча не очікують на те, щоб Його пізнати. Лише деякі науковці декларують себе безпосередньо атеїстами. «Але і вони віддали би хвалу при вівтарі Істини», - додає єзуїт. А істина є важливою, навіть тоді, коли не дає безпосереднього прибутку. Так є, коли результат даного досвіду, спостереження чи розрахунку не підтверджує припущень.
На думку американського монаха, головною проблемою науковців-агностиків є існування особового Бога, котрий діє щоденно. Але навіть ці, найменш релігійні, шукають в природі певного ключа, логіки, керівної моделі її опису. Однак все залежить від особистості . Також найбільші атеїсти серед науковців відчувають радість, щастя, відчуття істини, коли відкривають гармонію природи, відображену в наукових термінах.
Навіщо ж деякі єзуїти займаються астрономією? Ми хочемо спостерігати за самими собою, – відповідає брат Консольмано. Цьому сприяє аскетичний ритм життя у ватиканській обсерваторії, а також шум конференц-залів, наповнених сотнями інших науковців. Кожен з них, окрім науково-дослідної праці, має своє особисте життя, радості і смутки, якими час від часу ділиться в кулуарах… В свою чергу, в дослідженнях трапляється, що те, що вважається помилкою чи неточністю, виявляється початком нового відкриття в космосі. І власне в цьому беруть участь єзуїти. Вони займалися астрономією ще до того, як Галілей збудував свій телескоп, а потім неодноразово докладались до поступу в науці, захищаючи її місце також і в житті Церкви. Вони також супроводжували духовний досвід багатьох науковців. Так є і сьогодні, а споглядання зірок, як і у випадку св. Ігнатія Лойоли, дає відчуття близькості Бога, котрому маємо служити. «Можна називати це втіхою, радістю чи любов’ю,– читаємо в «L’Osservatore Romano». – Ми називаємо це астрономією».
За матеріалами wiara.pl
Copyright MCI 2010-2013