//

"Нова євангелізація полягає в тому ж, у чому й стара": інтерв'ю з Кшиштофом Зануссі

 Кшиштоф Зануссі - режисер зі світовим ім'ям. У його майстерні стоять нагороди Венеціанського, Каннського, Московського кінофестивалів. Практично всі фільми метра польського кінематографа просочені християнськими ідеями. Є серед них фільм про Папу Івана Павла II, фільм про святого Альберто Хмелевського (створений за п'єсою Кароля Войтили). Ці роботи отримали нагороди на багатьох фестивалях і, як кажеться, "зняли касу". Парадоксально, але відбувається це на тлі секуляризації суспільства і відмови від християнських ідеалів.

 

Кореспондент із Радіо Ватикану звернувся до пана Кшиштофа з питанням про те, в чому, на його думку, полягає нова євангелізація.

«У тому ж, у чому й стара. Вона, втім, спрямована на країни, які до цього вважалися християнськими. Але тепер евангелізувати їх доводиться заново. Але з кожним новим поколінням все треба починати спочатку.
Тому і Європу теж необхідно знову євангелізувати ».

 

Але як достукатися до сучасної людини, яка, здається, давно перестала цікавитися питаннями віри, сенсу життя, втратила поняття святості? Однак Кшиштоф Зануссі не поділяє подібного песимізму.

 

«Світ такий, яким він є. Ми живемо в особливих умовах - виняткового багатства. Ніколи людство не жило настільки благополучно і настільки безпечно. Це і стало причиною того, що людство трохи дезорієнтоване. Ми раніше не жили в таких умовах! Якби раніше ви не запаслися на зиму їжею, то голодували б. Не зібрали б палива - замерзли б. Виходили на вулицю - там вас могли вбити. Тепер усе змінилося, і немає такого імперативу, який змусив би задавати собі основні, екзистенційні питання. Але вони як і раніше існують, такі ж питання, як і раніше. Часи зараз важкі, тому що вони легкі! »


Як же бути почутим сучасною людиною, що виросла в епоху Інтернету і MTV, має, як кажуть фахівці, «кліпову свідомість»? Дослідження стверджують, що сучасні люди витрачають лише кілька секунд, щоб вирішити - слухати чи дивитися далі той чи інший канал. Як прикувати їх увагу за ці миті?

 

«Не варто потрапляти під вплив подібних маркетингових помилок. Сучасні люди не відрізняються від своїх прадідів. Вони такі ж. Все це обман. Те, що у них коротке коло уваги, це зрозуміло, тому що до них всі навколо пристають ... Якщо дійсно з'явиться необхідність, то з'явиться і мова, яка допоможе відповісти на ці потреби людини. Я не переживаю з цього приводу. Якщо люди шукають, то вони будуть терпляче чекати і подивляться все, навіть те, що триває довше цих декількох секунд. А якщо все буде нудно, то ніяким шоу їх не затримаєш ».

 

Зараз дуже популярні плакати, відео-та аудіоролики про віру, створені в провокаційній, яскравій манері, в стилістиці комерційної реклами. Чи варто так рекламувати віру?

 

«Можна і так досягти свідомості людей. Але таким чином ми ставимо віру на рівень товару. Це не краще для неї місце. Це принижує віру. Але можна людям показати, що віра існує. Це не буде для них великим відкриттям, ви не будете першовідкривачами. Однак разом з цим необхідно допомогти людям зрозуміти віру, дізнатися, що це таке, що вона з себе представляє ».

 

Кшиштоф Зануссі залишається вірний собі. Він вдумливо, неквапливо розповідає в своїх роботах, про те, що, за загальним переконанням, вже давно не цікавить сучасну людину. Остання робота майстра - телевізійний фільм про дівчину, яка йде в монастир. Її батько, атеїст, бізнесмен, колишній партійний функціонер, робить все, щоб її відрадити. Навіть виписує нареченого з Італії. Все марно. «Злодій!» - Кричить він з балкона доньці, яка сідає в таксі, щоб поїхати в обитель. «Хто злодій?» - Запитує виглянувши сусід. «Той, Кого немає», - задумливо відповідає батько.


Цей фільм, куплений польським телебаченням, виявився настільки популярним, що продюсери практично відразу замовили його продовження. Пан Кшиштоф лише радий: це ще одна можливість поговорити з мільйонами людей про найважливіше.

 

За матеріалами ru.radiovaticana.va