//

Курс сповідництва для молодих священиків

В осідку Апостольської Пенітенціарії 22 березня розпочався двадцятий щорічний курс сповідництва для молодих священиків.

 

Основної темою цьогорічного циклу є так званий forum internum, тобто внутрішній суд совісті.  Це розгляд питань, пов’язаних з сумлінням пенітента (того, хто кається) або з різного роду позасакраментальними питаннями. В деяких випадках власне  Апостольська Пенітенціарія, яку називають також церковним трибуналом милосердя, уділяє розгрішення чи дає дозволи , зарезервовані за Апостольською Столицею.

 

Ця  дикастерія є універсальним органом і в питаннях forum internum підпорядковується виключно Папі. Її називають також дикастерією ласки і милосердя. На відміну від Римської Роти чи Апостольської Сигнатури Пенітенціарія не має правових функцій в питаннях forum externum — суду за злочини, що чиниться формально, тобто втілений у відповідні процесуальні форми.

 

«Внутрішній суд сумління є комплексом справ, дій і наслідків, що пов’язані з внутрішніми актами сумління вірних. Ці акти можна пізнати лише через їх добровільне розкриття самим пенітентом. Всі властиві людині діяння походять з совісті і їх можна оцінити як заслуги чи як гріхи. Загально кажучи, ціле життя людини може бути предметом forum internum. Це поле є дуже широким і подати вичерпний список всіх його питань неможливо» - пояснив теолог Апостольської Пенітенціарії словацький єзуїт о.Іван Дацок.

 

До прикладу одними з категорій  forum internum є: гріхи в матерії Таїнства Сповіді; кари щодо гріха в стані latae sententiae (силою самого права) - оскільки самі вчинки , які спричиняють кару , не були канонічно оцінені і залишаються прихованими ; перешкоди для свячень чи подружжя, які походять від прихованих деталей.

 

  Апостольська Пенітенціарія досліджує і вирішує «випадки сумління», які приходять до неї з цілого світу.  «Випадки сумління»- це важкі ситуації вірних, які шукають розв’язання за посередництвом Церкви через цей трибунал.

 

Церква останнім часом має справу з новими випадками морально злих чи принаймні сумнівних явищ, про які запитують вірні і на які належить  ставати вразливішими. Мова йде, наприклад, про штучне запліднення , медичні експерименти, природне середовище.

 

Тим часом сповідь, як зі сторони пенітента, так і сповідника, часто трактується занадто рутинно і формально. Тому Апостольська Пенітенціарія прагне зробити все для того, щоб молоді священики чинили з Таїнства Сповіді знаряддя формування сумлінь.

 

За матеріалами: ЕКАІ