//

Кардинал Курт Кох про літургійну «реформу реформи»

У номері Ватиканського видання «L’Osservatore Romano» від 15 травня поміщено матеріал про одноденну конференцію в Папському університеті Св.Томи Аквінського через день після оголошення інструкції про правильне застосування  motu proprio Бенедикта XVI «Summorum pontificum», яким Триденській Месі був наданий статус «екстраординарного обряду». На конференції, присвяченій дискусії над вищезазначеним документом, виступив голова Папської Ради сприяння християнській єдності кардинал Курт Кох (серед присутніх був також префект Конгрегації богослужіння і дисципліни Таїнств кардинал Антоніо Льовера).

 

Кардинал Курт Кох говорив про значення старої форми літургії для справи «внутрішньокатолицького екуменізму». Якщо захід не увінчається успіхом, то це матиме негативні наслідки для всього екуменічного руху.

 

Всупереч очікуванням, ініціатива Бенедикта XVI направлена не стільки на примирення з групами католиків, прив'язаних до колишньої форми літургії, як скажемо вірні Братства Св. Петра чи прибічники архієпископа Лефевра. Кардинал Курт Кох бачить те, що відбувається в набагато ширшій перспективі. Насправді йдеться про «реформі реформи», а також про остаточну відмову від так званої «герменевтики розриву» в інтерпретації II Ватиканського Собору. Для голови Папської Ради сприяння християнській єдності «головна проблема» сучасної Католицької Церкви – це не прибічники старої форми літургії, а ті, хто не слідує лінії Папи Бенедикта XVI в інтерпретації спадщини II Ватиканського Собору і не визнає безперервності церковної традиції. Це незгода найяскравіше виявляється якраз в питаннях літургії, оскільки саме літургійна реформа була найпершою і найбільш спектакулярною з реформ Собору. Але та ж проблематика відрізняє і інші сфери життя Церкви, включаючи і екуменізм.

 

Далі кардинал Кох перерахував серію «дуалізмів», в мережах якої виявилася церковна літургія в результаті помилкової реформи. Так, наприклад, звучать твердження, що до реформи Євхаристія розумілася, перш за все, як Жертва, а нині – перш за все як трапеза. Що раніше в ній бачили справу священика, а нині – справа всіх зборів вірних. З точки зору ватиканського кардинала, подібних помилкових інтерпретацій Євхаристії нині дотримуються широкі кола католиків, а тому ініціатива Бенедикта XVI направлена на повернення до колишньої форми літургії. «Ця форма не належить минулому, – сказав він, – вона залишається коштовною спадщиною, до якої необхідно прибігати і сьогодні». Саме такий, згідно думки кардинала Курта Коха, головний намір motu proprio Бенедикта XVI. За допомогою цього документа Папа сподівається збудити новий всецерковний літургійний рух, який неодмінно буде викликаний вже самим фактом повернення Тридентської Меси в повсякденне життя Церкви.

 

Далі кардинал Курт Кох висловив припущення, за яким дві форми Меси (Тридентська і реформована) недовго існуватимуть паралельно одна одній. З часом виникне нова форма літургії, що включає кращі елементи обох обрядів. Кардинал відзначив, що новий літургійний рух має багато противників, які вважають пособорні реформи в Церкві недоторканними і їх захищатимуть, тим самим виявляючи свій упертий консерватизм. Але, зважаючи на реальний стан сучасної літургії, критична оцінка післясоборної реформи виглядає як не можна актуальнішою. «Слід запитати, – ставить риторичне питання кардинал, – а чи дійсно в пособорній реформі були враховані всі побажання отців Собору? А може бути навпаки, деякі засадничі положення Конституції про Божественну Літургію були проігноровані, а потім було свідомо вирішено йти далі, ніж це мав намір робити Собор?» І в цьому контексті стає зрозумілим, наскільки насущна «реформа реформи», старт якої дав Бенедикт XVI, опублікувавши своє motu proprio «Summorum Pontificum», – підвів підсумок глава Ватиканської дикастерії.

 

За матеріалами: Сибирская католическая газета