//

Блаженніший Святослав у Страсний четвер: «Чин умивання ніг відкриває перед нами таїнство невимовного, надзвичайного упокорення Божого перед нами»

У Великий четвер у Патріаршому соборі Воскресіння Христового у Києві Глава Української Греко-Католицької Церкви Блаженніший Святослав очолив Вечірню з Літургією Василія Великого та вперше освятив Миро та здійснив Чин вмивання ніг дванадцятьом представникам УГКЦ: священикам, дияконові, ченцеві.

 

«У переддень своєї смерті, на Тайній вечері, Ісус Христос виявив природу священства Божественної особи. Він, як Син Божий, приходить до нас у виді слуги, щоб нам послужити, і цей Чин умивання ніг відкриває перед нами таїнство невимовного, надзвичайного упокорення Божого перед нами», – сказав Першоієрарх Церкви у своїй проповіді (дивитися).

 

Блаженніший Святослав зазначив, що Христос цього дня дав своїм учням споживати своє Тіло і Кров, свою присутність у цьому світі і те своє божественне життя: «Дав їм, щоб воно увійшло в їхнє життя і зробило їх з Ним єдинокровними, зробило їх з Ним єдиним тілом, тобто Церквою Христовою».

 

«Сьогодні Церква святкує установлення Тайни євхаристії, але воднораз Тайни священства», – наголосив Предстоятель Церкви і привітав владик, священиків і дияконів з цим великим днем: «Сьогодні вкотре Христос продемонстрував цілій Церкві велич тої Тайни священства. Бо це священнослужіння – це є виконування того служіння, яке виконав, виконує і буде виконувати до кінця світу через нас наш Божественний Учитель і Спаситель», – підкреслив Блаженніший Святослав.

 

Пригадуючи слова  гімну перед Святим причастям «Вечері Твоєї тайної днесь, Сину Божий, мене, причасника, прийми…», Глава УГКЦ пригадав, що ця Тайна вечеря була першою Божественною Літургією. «Божественна Літургія – це є той момент, коли знову і знову Христос, наш Учитель, наш Спаситель, приходить, щоб послужити мені і вам. Кожної Божественної Літургії він приходить, щоби зробити нас своїми дітьми, накормити нас своїм тілом і своєю кров’ю, щоб омити мої скверни, полити на мої рани оці Божественні ліки, які би мене зцілили і знову привели до дому Небесного Отця.   В Божественній Літургії Христос служить мені, кожному з нас. Так, як ми бачили Його сьогодні – на колінах переді мною, вмиваючим ноги», – наголосив Блаженніший Святослав.

 

«Сьогодні Христос видається в руки кожного з нас. Церква закликає нас не цінувати Його, як Іуда, який пізніше його продасть, насміється з цього Його упокорення, з цього невимовного таїнства спасіння, але кличе нас бути подібними до того розбійника, який буде розп’ятий праворуч Нього», – зазначив Першоієрарх Церкви, зауваживши, що ці дні є не лише моментами надзвичайного упокорення служачого нам Бога, а й днями відречення від Нього, коли один з учнів продав Його, видав на муки і розп’яття.

 

Коментуючи представникам медіа зміст сьогоднішнього дня, Блаженніший Святослав зазначив: «З одного боку тут відкривається зміст священнослужіння…, а з іншого боку Ісус Христос виявив природу всякого служіння – служіння у Церкві, служіння у державі – і показує, що кожний той уряд, який існує, наприклад, у церковному тілі – це є уряд влади, це є уряд служіння, який вимагає упокорення перед тим, кому ти служиш».

 

На думку Глави УГКЦ, цей приклад Христовий, з одного боку, завжди буде нагадуванням кожному християнинові, що у Божественній Літургії Христос хоче нам послужити. А відтак Христос дає приклад всякій владі, кожному, хто є покликаний спільно послужити благу народу, як повинен він виконувати свій уряд і своє служіння.

 

Департамент інформації УГКЦ

Довідка

Про Чин умивання ніг

Чин обмивання ніг – обряд, коли в Страсний четвер архієрей, по образу Христа, що умив ноги своїм учням за Тайною Вечерею, омиває в храмі ноги сидячим священнослужителям, на знак глибокого упокорювання і служіння народові Божому.

 

В даний час цей чин увійшов до богослужбової практики деяких Церков східної традиції, він здійснюється в окремих єпархіях УГКЦ. За богослужбовою традицією, зафіксованою в «Архієретиконі», Чин обмивання ніг здійснюється після заамвонной молитви у Великий четвер.

 

Після співу «Будь ім'я Господнє» Патріарх сідає в крісло на горньому місці, довкола нього з двох сторін сідають 12 священиків по числу апостолів, що були в Сіонській світлиці. Потім духовенство, що знаходиться у вівтарі, співає 50-й псалом, під час співу якого диякони виносять на солею посудину з водою для обмивання. Вслід виходить архієрей і сідає в крісло, що стоїть на солеї лицем до вівтаря.

 

Потім диякони виводять під руки на солею священнослужителів, що беруть участь в чині. В цей час хор співає зворушливу стихиру «Союзом любові» і інші співи Великого Четверга. Після того, як на солеї сядуть всі 12 священиків, диякон виголошує мирну ектенію з особливими проханнями. Після ектенії Патріарх читає молитву, в якій просить Господа через це символічне обмивання омити гріхи людей.

 

Потім настає ключовий момент чинопослідування. Диякон починає читання уривка з Євангелія, в якому описується обмивання ніг Спаситилем Своїм учням. Під час читання слів «і поклав ризи свої» Патріарх знімає з себе омофор та сакос і залишається в стихарі, єпитрахилі і нарукавниках, а потім при відповідних словах Євангелія Патріарх бере лентіон (широкий і довгий рушник) і вливає воду в умивальницу хрестоподібно.

 

Далі в Євангелії містяться слова: «і почав умивати ноги учням і обтирати лентієм, яким був опоясаний»; у цей момент Патріарх поливає водою на ноги священиків і витирає їх лентіоном, яким він, як і Спаситель на Тайній Вечері, опоясується.

 

Коли ж Патріарх доходить до старшого зі священиків, диякон читає наступний уривок: «прийшов ж до Симона Петра і каже той Йому», після чого старший священик говорить Патріархові слова апостола Петра: «Господи, чи Ти вмиватимеш мої ноги?», на що Патріарх відповідає йому словами Спасителя: «Те, що роблю тобі, ти ще не розумієш». Старший священик відповідає: «Повік не митимеш мені ноги» і отримує відповідь від Патріарха: «якщо не митиму, то не матимеш частки зі Мною». У відповідь на ці слова священик вказує на свої руки і голову, кажучи: «Господи, не лише ноги мої, але й руки і голову», після чого Патріарх говорить: «той що обмитий потребує лиш обмивання ніг, бо весь уже чистий» і умиває ноги старшому священикові.

 

Після обмивання Патріарх і священики сідають на свої місця, Предстоятель одягається і читає уривок з Євангелія, в якому Спаситель пояснює Своїм учням сенс здійсненого умивання. Потім Патріарх читає завершальну молитву, після чого здійснюється відпуст Літургії.

 

Джерело: www.ugcc.org.ua