//

Архиєпископ Бартуліс: "Ми потребуємо святих сімей"

Литва відсвяткувала 20-у річницю референдуму за незалежність. В інтерв'ю Всесвітній Католицькій Організації допомоги "Kirche in Not" єпископ північно-литовської єпархії Сіауліаї, Евгеніус Бартуліс, розповів про те, якого розвитку зазнало суспільство цієї балтійської держави і що чекає Католицьку Церкву в країні.
 

 

Kirche in Not: Владика, що особливо тішить Вас в отриманій незалежності?
Бартуліс: Найважливіше - це новознайдена свобода. Кордони відкриті, є свобода пересування і таким чином, ми можемо подорожувати, наприклад, в Святу Землю або зустрічати Папу в Римі. Як представники Католицької Церкви ми радіємо тому, що наші священики можуть викладати тепер в університетах, що є релігійні заняття школах, що ми можемо готувати дітей до першого Причастя і дорослих до таїнства шлюбу. Одним словом, в даний час можливі ті заходи, які не були можливі при комунізмі.

 

Kirche in Not: Населення Литви характеризується наявністю католицького віросповідання. Як розвинулася ця християнська конфесія протягом минулих 20 років?
Бартуліс: Старше покоління отримало релігійну освіту в сім'ї і не лише на словах, але і практично. Сьогоднішні ж батьки, бабусі і дідусі виховані вже в атеїстичній ідеології. Сьогодні дуже багато людей мислять матеріалістично і майже не цікавляться духовністю. Перш за все, молодь, яка приймає все те, що прибуває із заходу і переважно без критики.

 

Kirche in Not: Що хвилює Вас найбільше?
Бартуліс: Вживання спиртних напоїв і випадки самогубства, перш за все, серед молоді. Це, на жаль, свідчить про те, що у наших людей немає твердої основи віри, на якій вони могли б будувати життя. Крім того, мене хвилює питання захисту молодих людей, особливо неповнолітніх, від безладних сексуальних зв'язків.

 

Kirche in Not: Європейський Парламент різко засудив Литву в 2009 році, оскільки Ваша країна заборонила суспільну рекламу підтримки гомосексуалізму в рамках закону про захист молоді.
Бартуліс: Гомосексуалісти не переслідуються в Литві, на них зважають. Але вони часто влаштовують демонстрації і тим самим рекламують самі себе. Мета цієї реклами - показати всім, що їх "дискримінують". Це викликає сильні протиріччя, особливо в інтернеті і суспільстві. Щоб обмежити подібний ворожий настрій, литовський уряд видав цей закон. На жаль, Європейський Парламент засуджував лише цей закон, але нічого не зробив проти неприборканої секс-реклами, а також нічого не зробив для підтримки сімей.

 

Kirche in Not: Однією з найсерйозніших соціальних проблем в країнах Середньої Європи протягом минулих 40 років були розлучення і відповідно розпад сім'ї. Який характер даної проблеми в Литві?
Бартуліс: Розлучення - дуже хвороблива тема в сьогоднішній Литві. Згідно з статистикою, кожен другий шлюб розпадається. На жаль, шлюб, як одне з таїнств Церкви не відчуває достатньої підтримки з боку європейських і литовських політиків. Діти розглядаються як перешкода для життя заради власних задоволень Наслідки - демографія населення.

 

Kirche in Not: Чого найбільше бажаєте Ви, як єпископ, литовському народові?
Бартуліс: Ми потребуємо збільшення числа хороших, католицьких сімей. Лише в цьому випадку ми отримаємо добрих священиків, правильно виховану молодь і світле майбутнє нашого народу. Саме цього бажаю я як єпископ.

 

Kirche in Not: Держави, що знаходяться за колишньою Залізною завісою пережили перехід до більшого споживання матеріального, що не було можливим за часів комунізму. Як Ви можете це пояснити?
Бартуліс: Зміна цінностей - це частина посткомуністичного менталітету. Якщо не вистачає вічних цінностей, то шукають "хліба і видовищ". Комунізм навчив нас протестувати проти пригноблення, але він не підготував нас до того, щоб зробити правильний і вільний вибір.

 

Kirche in Not: Литовський опір радянським окупантам був важливим чинником в боротьбі з комунізмом і сприяв більшому «повороту» у бік Європи. Як вдалося це зробити?
Бартуліс: Ненасильницький литовський опір радянським окупантам був сповнений духовною силою. Молитва і патріотизм допомагали протягом десятиліть в боротьбі з матеріалістичною і атеїстичною пропагандою. Я вважаю, що цей досвід допоможе нам також в боротьбі з лібералізмом. Політики Європи також повинні розуміти, до чого нас привів лібералізм.

 

Kirche in Not: Розташована у Вашій єпархії "Хресна гора" - це, напевно, найвідоміший символ литовського опору. Наскільки важливим сьогодні є ця історична спадщина для литовського народу?
Бартуліс: «Хресна гора», яку в 1993 році відвідав Папа Іван Павло II, є для всіх нас особливою історичною цінністю. Це культурна спадщина, яку також відвідують паломники зі всього світу. Молодята приходять сюди відразу після одруження, щоб помолитися і попросити в Господа благословення для їх шлюбу. Школярі встановлюють тут хрести у вдячність за гарні оцінки.
Щороку в останню неділю липня на «Хресній горі» здійснюється Літургія, в якій беруть участь всі єпископи Литви, а також священики, ченці і віруючі різного віку. На початку вересня здійснюється паломництво від «Хресної гори» до містечка Сілува, в якому завжди беруть участь більше тисячі молодих паломників зі всієї Литви. І ця традиція продовжує жити.
«Хресна гора» є для нас місцем споглядання і духовної сили, місцем, де відчувається особлива сила тяжіння віри.

 

Kirche in Not: Католицька Церква повинна враховувати зріст плюралізму суспільства. Чи має вона все необхідне для співіснування з різними релігіями і уявленнями про цінності?
Бартуліс: За останніх 20 років ми знайшли священиків і братів, які здобули теологічну освіту в Римі, Литві, а також інших місцях і готові вести бесіди з інакодумцями. Церква активна, наприклад, в засобах масової інформації. Наші передачі на «Радіо Марія» можна слухати по всій країні. Ці передачі носять пастирський характер і надають велику допомогу людям, а також є джерелом духовного життя. Але ми також не забуваємо, що перемога належить нашому Господу. Наше найбільше бажання - мати старанних працівників у винограднику Господа, як це було на початку християнства.

 

Kirche in Not: Чи є тенденція до секуляризації і "диктатури релятивізму", як її називає Папа Бенедикт XVI, неминучою, і чи бачите Ви новий розкол у вірі?
Бартуліс: Секуляризація і «диктатура релятивізму» - це факти, що мають місце в Західній Європі ще більше ніж у нас в Литві. У конституції ЄС і дебатах в Європарламенті має бути місце для любові Божої. Якщо такого місця немає, тоді ми йдемо дорогою самознищення. Історія може це довести на прикладі декадентських цивілізацій, руїни яких досліджуються сьогодні археологами. Але ми все ж сподіваємося, що людство знайде правильну орієнтацію і, вчитиметься на своїх помилках. Ці надії зв'язані, зокрема, зі священиками, чия набожність і служіння присвячені приношенню користі Церкві. Значущість християнства залежить від міри любові віруючих. Дуже важливо встановлювати контакти з іншими християнськими спільнотами, а також з іншими життєвими уявленнями і говорити з ними на мові, яка доступна всім. Але ми повинні обов'язково визнавати і власні помилки.
 

 

Розмовляв: Фолькер Ніггенвенер (Kirche in Not).
За матеріалами:  Agnuz