//

Американський археолог виявив під житловим будинком в Єрусалимі ранні християнські поховання

Професору Джеймсу Тейбору з Університету Північної Кароліни (США) і режисерові-документалісту Симко Якобовічі за допомогою камери, прикріпленої до робота-маніпулятора, вдалося "зазирнути" в стародавню гробницю, розташовану під одним з житлових будинків у Єрусалимі. Про цю знахідку повідомили 29 лютого російські та світові ЗМІ.

 

Датування склепу не проводили, проте є підстави припускати, що воно належить до першого століття нашої ери, а точніше – до періоду не пізніше 70 року. На користь цього припущення свідчить те, що виявлені в ньому посудини з вапняку для поховання кісток – оссуарії, не використовували жителі Єрусалиму після 70 року, коли місто зруйнували римляни. Британська "The Daily Mail" висловлює навіть припущення, що нинішня знахідка може бути зайвим доказом припущення, що існувало раніше, про "справжнє" місце поховання Ісуса Христа.

 

Передісторія сьогоднішньої знахідки така. Новий склеп знайшли приблизно за 60 метрів від так званої "Гробниці Святого сімейства", відкритої 1981 року при будівництві житлового комплексу на вулиці Дон Грунер в єрусалимському районі Східний Талпіот. На одному з оссуаріїв, знайдених в тій могилі, зберігся погано вирізаний напис, який деякі дослідники були схильні розшифровувати як "Ісус, син Йосипа", нагадує в сьогоднішній публікації "Газета.ru".

 

Тодішні розкопки стали приводом для виникнення різноманітних напівфантастичних припущень, що стосуються життя Ісуса Христа та Марії Магдалини. Однак багато провідних богословів і археологів категорично відкинули такі припущення, визнавши їх абсолютно необґрунтованими. Одним з доказів проти цього було те, що гробниця розташовувалася в тій частині стародавнього Єрусалиму, де жили лише багаті люди, тому скептики ніяк не могли повірити, що ранні християни та Ісус могли удостоїтися похорону в такому місці.

 

З "Гробницею Святого сімейства" вченим вдалося попрацювати лише недовгий час, оскільки в середовищі ортодоксальних юдеїв, стурбованих зростаючим інтересом до відкритого склепу, виникли протести. Щоб уникнути їхнього гніву археологам дозволили зробити лише кілька фотографій і взяти для вивчення лише кілька предметів – один горщик і один декорований оссуарій без написів, в якому спочивали останки дитини, повідомляє Сomputerra.ru. На місці подальших розкопок побудували багатоквартирний будинок. Проте Джеймс Тейбор і його колега-документаліст були налаштовані продовжувати дослідження.

 

2010 року вони отримали дозвіл від ізраїльського уряду на продовження робіт. Для досліджень вирішили використовувати техніку, яка використовується при бурінні свердловин – камеру на роботі-маніпуляторі, що допомагає бачити досліджуваний простір.

 

Результати досліджень виявилися досить вражаючими. На знайдених в склепі оссуаріях виявили написи рідкісного різновиду грецького алфавіту. На деяких посудинах вигравірувані зображення, однозначно оцінювані вченими як християнські.

 

Зокрема, на одному з оссуаріїв вигравірувано зображення риби, біля пащі якої видно стилізоване зображення людини, що свідчить про те, що це своєрідна ілюстрація до старозавітної історії про пророка Йону в китовій утробі. У ранніх християнських текстах нерідко зустрічається тлумачення звільнення Йони з "китового полону" як своєрідного символу воскресіння.

 

Зображення пророка Йони часто зустрічаються в більш пізні часи. Та, наприклад, в розписах римських катакомб, де ховалися перші християни, це був один з найбільш поширених мотивів, що якраз і свідчить про те, що склеп, де знайшли оссуарії, належить до християнських поховань, оскільки в юдейському мистецтві зображення людей і тварин були заборонені.

 

Як вважає Тейбор, в кам'яних посудинах можуть лежати кістки когось із ранніх послідовників Ісуса, хто помер всього декілька десятиліть після Його хресної смерті. Знахідки також свідчать про те, що віра у воскресіння існувала ще до складання канонічних Євангелій.

 

Увагу Тейбора, що побачив за роки роботи чимало юдейських гробниць, привернуло ще й таке: з двох тисяч оссуаріїв, які знайшли археологи в Ізраїлі, тільки 650 мають написи, а в новому склепі вони знайдені на п'яти з семи посудин. Окрім згаданих написів і зображення риби, на них можна помітити якісь загадкові символи, які, ймовірно, можна було б охарактеризувати як тетраграмматон – неназване ім'я Бога, яке за традицією умовно звучить як "Яхве". Букви тут стилізовані та можуть бути прочитані як грецькі, і як єврейські.

 

Довгі написи на оссуарії трапляються надзвичайно рідко і, як правило, попереджають, що не можна чіпати останків. Напис грецькою, що оповідає про воскресіння, – явище рідкісне.

 

Дослідники відзначили також те, що оссуарій із зображеннями риби і людини має незвичайне оформлення. На одній із сторін зображений хвіст риби ніби вона пірнає у воду. Лицьова сторона обрамлена невеликими рибками, а на іншій дослідники побачили щось на зразок воріт або якогось входу кудись. Джозеф Тебор вважає, що це так звані "засуви землі", про які згадується в Книзі пророка Йони (2:7).

 

За матеріалами: newsru.com