//

«Православно-католицький діалог: християнські етичні цінності як внесок у соціальне життя Європи»

13 листопада 2011р. у Мінському міжнародному освітньому центрі імені Й. Рау відкрилася міжнародна конференція «Православно-католицький діалог: християнські етичні цінності як внесок у соціальне життя Європи». У форумі взяв участь голова Папської ради сприяння християнській єдності кардинал Курт Кох, який зараз перебуває з візитом у Білорусі.

 


Митрополит Мінський і Слуцький Філарет, Патріарший Екзарх всієї Білорусі, у вітальному слові під час відкриття конференції зазначив: «Це не перша наша зустріч, коли ми з відкритим серцем йдемо назустріч один одному. Білорусь - це країна, в якій історично співіснують представники різних християнських конфесій і релігій ».

 

«Іноді наші відносини стикалися з різними проблемами. Їх вирішення можливе тільки в діалозі, в прагненні почути і зрозуміти один одного, - підкреслив глава Білоруської Православної Церкви. - За словами Патріарха Кіріла, "разом з темами, які поділяють православних і католиків, є багато проблем, відносно яких ми займаємо спільну позицію. Це процеси ліберальної секуляризації, негативні аспекти глобалізації, питання соціальної та економічної етики, криза сімейних цінностей, підрив норм традиційної моралі "».

 

Діалог Православної Церкви і Католицької Церкви - це, за словами Митрополита Філарета, «сфера прояви церковного такту», так як зараз потрібні «не нові аргументи з обох сторін для захисту своїх позицій, а співвідношення наших дій з соціальними, економічними і культурно-історичними умовами, які визначають реалії релігійної свідомості сучасних віруючих». Православні і католики, як додав єрарх, «відповідальні перед лицем всього світу за свідчення про християнські цінності».

 

Потім до учасників конференції звернувся уповноважений у справах релігій і національностей Білорусі Леонід Гуляка, який зазначив: «Сучасність ставить нові завдання, вирішити які можливо лише опираючись на кращі культурні й духовні традиції. Православна Церква і Католицька Церква сьогодні сприяють зміцненню в сучасному білоруському суспільстві ідей віротерпимості і толерантності ». Християнські цінності, за словами Леоніда Гуляка, «не старіють, і кожна епоха може черпати з них».

 

Апостольський нунцій в Білорусі архиєпископ Клаудіо Гуджероцці у зверненні до присутніх підкреслив: «Християни не є тільки суддями світу - це радісні вістуни Доброї Новини». Церква, за словами архиєпископа, чужа «всяким земним інтересам і прагне продовжувати справу Христа, який прийшов свідчити світові про Правду, щоб спасти, а не судити». Сучасний світ, підкреслив представник Ватикану, можливо підкорити «загальним свідченням людей, що викуплені і перетворені Божою любов'ю».

 

Посол Естонської Республіки в Білорусі Яак Ленсмент зазначив: «Християни можуть дотримуватися різних політичних поглядів, і це ніяк не заважає братній любові між ними». Для Церков, за словами посла, є важливою «здатність визнати гідності один одного».

 

Єпископ Віктор Круцько, голова Союзу євангелічних християн-баптистів Білорусі, підкреслив, що корінь соціальних проблем  в тому, що «сьогодні люди відкидають Біблію, Христа, Слово Боже». Тому християнам «важливо бути сміливими у проголошенні вчення Христа». Також, як зазначив, «не можна відокремлювати християнські цінності від Христа, бо це - одне».

 

Присутні почули також привітальні слова інших учасників і гостей конференції.

 

Пленарне засідання розпочалося доповіддю Митрополита Філарета «Християнські цінності в сучасній Європі». За словами глави Білоруської Православної Церкви, словосполучення «християнські цінності» сьогодні вживається так часто, що втрачається його сенс. Тому необхідно зрозуміти, що дійсно означає це словосполучення. Сьогодні, відзначив єрарх, людство «нагадує біблійного Йова, який запитує про причини своїх бід і нещасть». Православна Церква і Католицька Церква «спільними зусиллями повинні допомогти людству знайти відповідь на це питання» в умовах глобалізованого світу, який «іноді відкрито демонструє свою християнофобію».

 

«Єдність християн - це єдність не тільки віри, але й добрих справ», - підкреслив Митрополит Філарет. Єрарх висловив сподівання, що співпраця Православної Церкви і Католицької Церкви буде розвиватися.

 

Потім озвучив свою доповідь під назвою «До питання про християнські цінності в Європі» кардинал Курт Кох, голова Папської ради сприяння християнській єдності. Ватиканський єрарх представив історію поступової дехрисціянізациі Європи. «Ми повинні запитати себе, який можемо зробити внесок, щоб християнство знову прийшло в наш секуляризованої світ», - зазначив кардинал Кох. Сьогодні в наших суспільствах, за словами представника Святого Престолу, «саме Церкви свідчать про фундаментальні нормах і права». Справжня ж євангелізація, підкреслив кардинал, «полягає в тому, щоб передавати людям ту ідею, яку передав нам Господь, посилаючи у світ Свого Сина». Найбільш дієвим, як додав єрарх, може стати спільне свідчення православних і католиків.

 

«Сьогоднішня епоха - це епоха забуття Бога і глухості до Нього», - зазначив кардинал Кох. Секуляристичні тенденції «сьогодні розповсюджуються все ширше, і нашим завданням є підтримувати в світі думку про Христа». Тільки таким чином можна, за словами представника Ватикану, не допустити настання трагедії, коли «на місце Божественної істини приходять земні істини". «Там, де з життя виганяють Бога, дуже швидко починають топтати ногами і людей», - нагадав єрарх.

 

Після невеликої перерви відбулося продовження пленарного засідання. З доповіддю «Християни перед обличчям викликів постмодерністської ідеології» до присутніх звернувся Митрополит Мінсько-Могилевський архиєпископ Тадеуш Кондрусевіч. «Участь голови Папської ради сприяння християнській єдності Його Високопреосвященства кардинала Курта Коха надає цьому екуменічному форуму особливу значимість в наш час дуже інтенсивного розвитку відносин між Католицькою Церквою і Православною Церквою», - зазначив Митрополит.

 

Архипастир загострив увагу на понятті постмодернізму - нової фази розвитку, в якій зараз знаходиться наша цивілізація. «Пропагуючи агностицизм, моральний релятивізм і релігійний індиферентизм, постмодернізм діє дуже ефективно, змінюючи образ Бога, Церкви і релігії, - продовжував митрополит. - У сфері моралі він виключає поняття гріха і різницю між добром і злом. У сфері пізнання стверджує, що не існує об'єктивна і незмінна істина. У сфері релігії робить рівними всі релігії, секти, релігійні рухи ». Крім цього, постмодернізм "не приймає моральних та етичних норм»: «він згоден з такою релігією, яка могла б бути елементом споживацького світогляду, тобто виконувала б терапевтичні і благодійні функції, пропонувала б людям тільки те, чого вони самі хочуть, і забезпечувала б відчуття безпеки ».

 

Митрополит Кондрусевич звернув увагу також на небезпеку морального релятивізму в сьогоднішньому світі. «Суспільство, яке приймає моральний релятивізм, вже не виховує молоде покоління, а тільки його вирощує. Воно не має нічого спільного з прагненням виховати морально здорову молоду людину, дати їй хороший приклад, прищепити їй відчуття близькості до іншого, - зазначив єрарх. - Як батьки можуть виховувати своїх дітей, якщо самі не знають, у що вірять? Тоді вони зможуть їм тільки сказати традиційну фразу, що хочуть їм щастя, успіхів і виконання заповітної мрії. Чи такими повинні бути їх духовний заповіт і єрархія цінностей, яку хочуть передати своїм дітям? "

 

Християнам, стикаючись з цими викликами, «необхідно пам'ятати, що вже сам Христос відділив sacrum від profanum і захищав божественне». У сучасному секуляризованому світі, за словами Митрополита Кондрусевича, "кожен християнин повинен стати слугою Євангелія і його свідком», оскільки «в іншому випадку замість істинної віри буде пропонуватися ні до чого не зобов'язуюче релігійне почуття, яке буде трансформуватися в агностицизм і практичний атеїзм». Християнське бачення реальності, підкреслив архипастир, "має охопити все життя людини: сім'ю, культуру, науку, молодь, засоби масової комунікації, економіку, політику і т. п.».

 

В даний час, підкреслив архиєпископ, "може, більше, ніж будь-коли раніше, дуже важливо, щоб всі християни єдиним фронтом проголошували Добру Новину і захищали християнські цінності». Християни «матимуть більший вплив у світі, якщо будуть діяти спільно», а особливо це стосується «католиків і православних, в яких значно більше того, що об'єднує, ніж роз'єднує».

 

Потім учасники конференції почули доповідь представника Відділу зовнішніх церковних зв'язків Московського Патріахату протоєрея Димитрія Сізоненка «Православно-католицький форум: досвід спільного свідчення про християнські цінності в сучасній Європі». З доповіддю «Християнство, культура і криза людини. Погляд у Європу з російського світу »виступив завідувач кафедри новітньої історії Католицької Церкви в Римському університеті, генеральний секретар «Спільноти святого Егідія» Адріано Раккуччі. Доповідь «Християнські цінності без церковності. Необхідність православно-католицького діалогу» озвучив директор Інституту релігійного діалогу і міжконфесійних комунікацій Андрій Данилов.

 

Продовження міжнародної конференції відбудеться 14 і 15 листопада.

 

За матеріалами: catholic.by